História
Život v obci
Ochotnícke divadlo
Svetlou kapitolou dejín obce bola činnosť ochotníckeho divadla. Začala v polovici dvadsiatych rokov a po viac než 50 rokoch
skončila. Film a hlavne televízia so sebou priniesli nechuť a nezáujem nielen divadlo hrať, ale ho aj navštevovať.
Aká však bola história divadla v Spišskom Štvrtku?
Po 1. svetovej vojne pre drinu na hospodárstvách, odchody mladých ľudí za chlebom, často i za hranice a nízku
vzdelanostnú úroveň tých mladých ľudí, ktorí tu ostali, nikto na divadlo ani nepomyslel.
Až 8. februára 1925 sa podarilo učiteľovi Emilovi Kalafutovi v miestnosti Žida Jakuba Kleina uviesť divadelné predstavenie
hry "Mariša' a na Vianoce hru "Úklady a láska'. Aj deti boli činné. Vo februári 1926 zahrali hru "Soľ nad zlato" a na Vianoce
hru "Jezuliatko". Predstavenia boli zas na chodbe kláštora a zisk bol venovaný na zakúpenie kníh do žiackej knižnice. O týchto
prvých začiatkoch divadla v obci existujú zápisy v školskej kronike.
Podľa pamätníkov divadlá sa hrávali dva razy ročne i po roku 1926. Nacvičovali ich učitelia alebo minoriti. Medzi hercov tohto
obdobia patrili Martin Petrek, Jozef Toporcer, Jozef ·Kubinský, Ján Dunčko a iní.
V roku 1931 ochotníci zahrali hru "Bludár", v roku 1933 hru "Hrob lásky", v roku 1934 hru "Obeť spovedného tajomstva", v roku
1935 hru "Prevrátený svet" a v roku 1937 hru "Slovo sa stalo". Toto úspešné obdobie divadla bolo prerušené politickými zmenami
v rokoch 1938 až 1940. O kultúrne podujatia a divadlá po roku 1931 sa pričinili i deti, o čom svedčia aj fotografie v školskej
kronike. Deti vystupovali aj na oslavách narodenia prezidenta T.G.Masaryka, M.R. Štefánika, Dňa matiek a pri iných príležitostiach.
Ťažko si dnes vieme predstaviť vtedajší nácvik a organizovanie divadla, keď' nebolo vyhovujúcej miestnosti a všetko sa muselo
udiať pri petrolejových lampách a len na provizórne vyvýšenom mieste, teda bez javiska a kulís.
Druhú etapu činnosti divadla v obci začala mladšia generácia usporiadaním Katolíckeho dňa v júni 1940, kedy pre široké okolie
bolo najprv športové popoludnie a večer divadelné predstavenie hry "Kamenný chodníček". Pre veľký úspech táto hra musela byľ ešte
niekoľkokrát opakovaná. Na Vianoce bola s veľkým úspechom uvedená hra "Malý drotár" a v nasledujúcich rokoch ďalšie hry. V tom
období najviac hrávali Jozef Petrek, Michal Talpaš, Martin Toporcer, Jozef Šarišsky, Ján Greš, Justína Petreková, Mária Talpašová,
Mária Javorská, Mária Svirlochová a ďalší. Do toho obdobia počítame i poriadanie príležitostných akadémií a kabaretov s veselými
vystúpeniami, scénkami a tančekmi. Ani jedno takéto podujatie sa nezaobišlo bez herca, ľudového básnika a prednášateľa vlastných
klapancií Jozefa Petreka. Mnohé z jeho klapancií boli uverejnené i v rôznych novinách a časopisoch. Toto krátke obdobie kultúrnych
úspechov ukončil blížiaci sa koniec 2. svetovej vojny.
Najdlhším a najplodnejším obdobím ochotníckej činnosti boli roky 1946-1967. Miestna inteligencia a študenti poskytovali vhodný
výber hercov na hry menej i viac náročné. Keď v roku 1947 s hrou "Za čo ľudský život" ochotníci získali v Spišskej Novej Vsi 2.
miesto a deti s hrou "Podivný zvonček" 3. miesto, nebolo viac pochýb, že takéto prehliadky sú tou najlepšou vzpruhou divadlu na
dedine na nasledujúce roky. Z mnohých hercov sa postupne vypracovávali isté typy, ktoré nemohli v rôznych hrách chýbať. Nebolo
mysliteľné, aby na Vianoce, Veľkú noc a na štvrtocký odpust sa divadlo nehralo. Na Fašiangy a pri iných príležitostiach sa konali
zábavné programy. Mládež a školské deti pripravili veľa spoločných podujatí. Keď niektorí ochotníci odišli na štúdiá alebo po
vykonaní vojenskej služby sa už k divadlu nevrátili, na ich miesta už dorástli ďalší. Predstavenia v obci boli tak úspešné, že sa
museli opakovať a s mnohými hrami sa vystupovalo i v okolitých blízkych, či vzdialenejších dedinách. Neraz sa odhodlali hosťovať
i v Hrabušiciach a Smižanoch. V tomto dvadsaťročnom období treba spomenúť aspoň tých najlepších a najvytrvalejších. Boli to Ján
Greš, Michal Petrek, Jozef Petrek, Štefan Bajtoš, Anna Kubinská, Mária Grešová, František Bajtoš, Štefan Dravecký, Michal
Javorský, Štefan Dunčko, Michal Findura a ďalší. Javisko, osvetlenie a ostatnú techniku veľmi ochotne zabezpečovali Štefan
Bajtoš, Anton Bajtoš, Michal Greš, František Petrek a iní. Miestni ochotníci sa skoro každý rok zúčastňovali na divadelných
prehliadkach v bývalom levočskom okrese, odkiaľ prinášali množstvo ocenení a vyznamenaní.
Láska k divadlu a jeho bohatá činnosť boli pýchou obce, preto o to zaujímavejšou môže byt odpoveď na otázku, kde sa divadlá hrávali?
Už sme spomínali, že prvé divadlá sa hrávali v budove Žida Kleina, alebo na chodbe kláštora. Keď' sa vybudoval notársky úrad a
Žid sa presťahoval roku 1936 do svojho domu, divadelná činnosť prešla do hostinca, ktorého rozmery boli asi 14 x 7 m, pritom v
jednom kúte bol ešte výčap (šinek). Nácvik divadelných hier sa uskutočňoval v škole. Niekoľko dní pred premiérou muselo sa doniesť
rozkladacie javisko, postaviť ho, nachystať potrebné kulisy, ktoré veľakrát bolo potrebné vyhotoviť a namaľovať, vypožičať si
divadelné kostýmy a nábytok. Rekvizity si prinášali herci. Vypožičiavali sa i koberce na javisko, aby sa tlmilo vŕzganie dlážky.
Natiahla sa opona, horizont, elektrická inštalácia a búdka pre šepkára.
Niektorí neherci sa starali o vstupenky a o hľadisko, čo nebolo jednoduchou záležitosťou. V hostinci bolo len zopár lavíc a
veľkú väčšinu stoličiek a lavíc bolo potrebné požičať. Za každých donesených 10 "miest" mal žiak voľný vstup na detské
predstavenie, ktoré súčasne bolo generálkou. V deň predstavení si herci museli prenajať priľahlú miestnosť, tzv. "malú hišku",
na prezliekanie, maskovanie, odkladanie rekvizít a prípravu vystúpení. Mnohokrát deti nenanosili dosť lavíc, preto sa rýchle
museli požičať dosky, ktoré sa pozakrývali domácimi kobercami. Dostatočný počet miest na sedenie zvyšoval finančný príjem z
divadelného predstavenia. Prvý rad bol vždy rezervovaný pre "panstvo" a pozvaných hostí. Počas predstavení z úradnej moci bol
výčap zatvorený a o nerušený chod sa starali uniformovaní požiarnici.
Javisko sa na druhý deň muselo rozobrať, odložiť a hostinec uviesť do pôvodného stavu. Horšie to bolo, keď bezprostredne po
divadle v hostinci nasledovala tanečná zábava. A to bolo skoro na každé sviatky. Aby javisko nezaberalo tanečníkom miesto, v
priebehu 15 až 20 minút sa rozobralo, uložilo na dvorik a s ním i požičané lavice a stoličky, pokiaľ ich majitelia po
predstavení sami neodniesli domov, povnášali sa stoly a lavice a na "binu" sa nasťahovali muzikanti. Najčastejšie to bol
Štefan Mirga, zvaný Kalo, so svojimi muzikantmi a zabávalo sa veselo do rána. V nasledujúci deň sa predstavenie zúčtovalo,
všetko poodnášalo na svoje miesta a zapožičané veci vrátili. Ináč sa to riešilo, ak sa predstavenie opakovalo, alebo sa šlo
mimo obec hosťovať. Tak sa to robilo veľa rokov.
Každý z občanov i funkcionárov obce vedel, že miestnosť hostinca používaná na divadlo, tanečné zábavy, svadby, schôdze,
filmové predstavenia i rôzne oslavy, vonkoncom nevyhovuje. Preto urbárska obec, po tuhom boji mládeže, premiestnila obecných
býkov zo susediacej maštale, zvanej "I3ujačareň" na Hušták a hostinec o tento priestor prestavbou rozšírila. To sa stalo
koncom päťdesiatych rokov.
Ani vtedajší obchod s potravinami, ako jediný v obci, svojím sortimentom a kultúrnosťou predaja, vonkoncom nevyhovoval. Rada
MNV rozhodla, že v rámci svojpomocnej akcie "Z" vybuduje nový kultúrny dom. Na tento účel bol vybraný priestor medzi Dufartom
a bytom vedúceho predajne a tým sa zlikviduje i najväčšia špata obce "džadovňa". V roku 1958 boli zakúpené drahé kulisy,
horizont, opona, osvetľovacie telesá a rozvodná skriňa. Všetko to čakalo na dostavbu kultúrneho domu, kde už bolo trvalé
javisko. V lete 1962 bolo slávnostné otvorenie nového kultúrneho domu. Slúžil na všetky podujatia obce, mal dosť miest na
sedenie a konečne nemal výčap. Keď' si dlhoročný vedúci predajne, Štefan Murín, postavil vlastný dom a do neho sa presťahoval,
po prestavbe v uprázdnených priestoroch sa vytvorilo pohostinstvo na požadovanej úrovni. Z dovtedajšieho hostinca sa vytvorila
priestranná predajňa potravín a rozličného tovaru s možnosťou objednať si i kusový nábytok. Upravilo sa okolie predajne,
pohostinstva a kultúrneho domu na slušnú úroveň.
V novom kultúrnom dome sa sústreďoval všetok kultúrny a spoločenský život. K tanečným zábavám, svadbám, rôznym oslavám
štátnych sviatkov, schôdzam a karom po pohreboch, pribudli i pravidelné filmové predstavenia pre dospelých a neskoršie i
pre deti. V obci si svoje miesto postupne prebojovávala i televízia. A toto všetko viedlo k postupnému úpadku divadelnej
činnosti. Učitelia miesto starostí o kultúru obce sa museli venovať socializácii obce. Divadlo sa ešte sem tam hrávalo vďaka
nadšencovi Jánovi Sopkovi, učiteľovi Štefanovi Galajdovi a zopár nadšencom. Teno učiteľov rokoch 1963-1968 viedol Osvetovú
besedu, staral sa o premietanie filmov, nácvik estrádnych programov, viedol pamätnú knihu ZPOZ-u a tanečný krúžok žiakov.
Zásluhu má na fotodokumentácii života obce a jej zverejňovaní až do roku 1976.
V sedemdesiatych rokoch sa už divadlá nenacvičovali a radšej, i keď zriedkavejšie, sa volila forma pohostinných divadelných
vystúpení a zábavných programov súborov a úderiek z miest alebo okolitých dedín. Ale aj o takúto činnosť' prestal byt záujem.
Ochotnícke divadlo nadobro v obci skončilo svoju činnosť asi v roku 1977. O inventár sa nikto nestaral a ten sa postrácal.
Tak sa skončila najdlhšia, najplodnejšia a posledná etapa ochotníckeho divadla v obci. Tým starším zostali aspoň fotografie,
spomienky, zážitky a mnohé úsmevné príbehy.