Štatút Obecné zastupiteľstvo v Spišský
Štvrtku na základe § 11 ods. 4 písm. j/zák.
SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a doplnkov
(ďalej len "zák. č. 369/1990 Zb.") vydáva pre územie (kat. územie)
obce Spišský Štvrtok tento Š t a t ú t o b c e Spišský Štvrtok Prvá hlava § 1 Úvodné ustanovenia (1)
Štatút obce Spišský Štvrtok upravuje v súlade so všeobecne záväznými právnymi
predpismi najmä postavenie a pôsobnosť obce, práva a povinnosti obyvateľov
obce, základné zásady hospodárenia a financovania, nakladania s majetkom
obce, ďalej postavenie a pôsobnosť obecného zastupiteľstva, starostu a
ďalších orgánov obecnej samosprávy, ich vnútornú štruktúru, deľbu práce medzi
nimi, formy a metódy ich práce, rieši tiež širšie vzťahy obce, symboly obce,
udeľovanie čestného občianstva, cien obce a odmien. (2)
Štatút obce Spišský Štvrtok je
základným normatívno-právnym a organizačným predpisom obce. § 2 Postavenie obce (1)
Obec Spišský Štvrtok je samostatný
územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky združujúci občanov,
ktorí majú na jej území trvalý pobyt. Územie
obce Spišský Štvrtok je územný celok,
ktorý tvorí jedno katastrálne územie. Územie
obce sa člení na : Spišský
Štvrtok
-
časť Mečedeľovce Akékoľvek
zmeny územia obce Spišský Štvrtok možno vykonať len v súlade s § 2 ods. 3,4
zák. č. 369/1990 Zb. a s osobitnými právnymi predpismi. (2)
Obec Spišský Štvrtok je právnickou
osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s
vlastným majetkom a s vlastnými príjmami. Obec
Spišský Štvrtok môže hospodáriť a
nakladať aj s majetkom štátu, ktorý bol obci zverený v súlade s platnou
právnou úpravou. Obec
Spišský Štvrtok môže nakladať aj s majetkom ostatných
subjektov - fyzických aj právnických osôb - pokiaľ bola k takémuto nakladaniu
zmocnená právnym predpisom alebo dohodou. (3)
Obec Spišský Štvrtok má právo na vlastné symboly. (4)
Ukladať obci Spišský Štvrtok povinnosti a obmedzenia pri výkone
samosprávy možno len na základe zákona a na základe medzinárodnej zmluvy. §
3 Obyvatelia
obce Spišský Štvrtok ich práva a
povinnosti (1)
Obyvateľom obce Spišský Štvrtok je osoba, ktorá má na území obce trvalý
pobyt. Úpravu
trvalého pobytu upravuje osobitná právna úprava. Obec môže upraviť bližšie
podmienky inštitútu trvalého pobytu na území obce v osobitnom všeobecne
záväznom nariadení. (2)
Obyvatelia obce sa zúčastňujú na samospráve obce najmä výkonom svojich práv a
povinností. Tieto sú zakotvené predovšetkým v ust.
§ 3 ods. (3)
Obec má voči občanom povinnosti stanovené zákonmi a ďalšími všeobecne
záväznými právnymi predpismi (4)
Na samospráve obce sa má právo podieľať aj ten, kto má na jej území
nehnuteľný majetok alebo v obci trvalo pracuje a platí miestnu daň alebo
miestny poplatok, alebo je obci prihlásený na prechodný pobyt, alebo dlhodobý
pobyt, alebo ten, kto má čestné občianstvo obce. Tieto
osoby však nemajú právo voliť orgány samosprávy obce a byť do nich zvolení a
ďalej nemajú právo hlasovať o dôležitých otázkach života a rozvoja obce
(miestne referendum). (5)
Obec je povinná poskytnúť obyvateľovi obce nevyhnutnú okamžitú pomoc v jeho
náhlej núdzi spôsobenej živelnou pohromou, môže vydať samostatné zásady,
ktoré budú obsahovať bližšie podmienky poskytovania výpomocí a podporných
mechanizmov. § 4 Samospráva obce (1)
Obec samostatne rozhoduje a uskutočňuje všetky úkony súvisiace so správou
obce a jej majetku, všetky záležitosti, ktoré ako jej samosprávnu pôsobnosť
upravuje osobitný zákon, ak takéto úkony podľa zákona nevykonáva štát alebo
iná právnická alebo fyzická osoba. (2)
Samosprávu obce vykonávajú obyvatelia obce prostredníctvom: a) orgánov obce b) hlasovaním obyvateľov obce c) verejným zhromaždením obyvateľov obce Popri
týchto formách môže obec využívať aj iné vhodné nástroje a prostriedky, napr.
informatívne stretnutia, zhromaždenia a pod. Pri ich realizácii však musia
byť splnené podmienky uvedené v osobitných právnych predpisoch. (3)
Obec pri plnení úloh samosprávy
spolupracuje s podnikateľskými právnickými a fyzickými osobami pôsobiacimi v
obci a taktiež spolupracuje s politickými stranami a hnutiami, vyvíjajúcimi
činnosť v obci, ako aj so záujmovými združeniami obyvateľov obce. Obec
tiež úzko spolupracuje aj s ostatnými podnikateľskými subjektami,
ktorých činnosť má alebo môže mať dosah a význam pre obec, najmä z pohľadu
zabezpečovania jednotlivých samosprávnych funkcií obce. (4)
Na plnenie úloh samosprávy obce, alebo ak to ustanovuje zákon obec vydáva
všeobecne záväzné nariadenia (ďalej len "nariadenia"). Nariadenia
obce nesmú byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, v rozpore s
ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila
súhlas Národná rada SR a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom
ustanoveným zákonom. Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej
správy, môže vydať nariadenie len na základe splnomocnenia zákona a v jeho
medziach. Také nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými
zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené
spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi s nariadeniami vlády, so všeobecne
záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej
správy. Postup pri príprave materiálov a podkladov,
pri prijímaní nariadení obce, ich vydávaní ako aj spôsob kontroly plnenia
týchto nariadení stanovuje zákon,
tento štatút a Rokovací poriadok Obecného zastupiteľstva v Spišskom Štvrtku. 5)
Obec je povinná vykonávať svoje samosprávne funkcie vymedzené v zák. č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a doplnkov - najmä v
§ 4 ods. 3, v ďalších osobitných zákonoch a všeobecne záväzných právnych
predpisoch. Druhá hlava MAJETOK OBCE SPIŠSKÝ ŠTVRTOK § 5 (1)
Majetok obce tvoria všetky hnuteľné a nehnuteľné veci vo vlastníctve obce a
všetky pohľadávky a iné majetkové práva obce a majetkové práva ostatných
subjektov založených, resp. vytvorených obcou. Rozsah majetku obce je
upravovaný postupne osobitnou právnou úpravou (napr. zák. SNR č. 138/1991 Zb.
o majetku obcí v znení zmien a doplnkov, zák. NR SR č. 181/1995 Z.z. o pozemkových úpravách a pod.). Obec
môže zveriť svoj majetok do správy rozpočtovej organizácii, alebo
príspevkovej organizácii, ktorú zriadila podľa osobitného predpisu. Rozsah
nakladania a disponovania s takýmto majetkom sa musí upraviť v
zakladateľských, resp. zriaďovateľských
listinách týchto subjektov. (2)
Majetok obce Spišský Štvrtok sa používa najmä: - pre verejné účely, - na podnikateľskú činnosť, - na výkon samosprávy obce. Darovanie
nehnuteľného majetku obce je neprípustné, ak osobitný predpis neustanovuje
inak. V každom jednotlivom prípade je obec povinná zabezpečiť a vytvoriť také
podmienky, ktoré nebudú zjavne nevýhodné pre obec - napr. doložky o práve
spätného vrátenia za tých istých podmienok ako vec bola odovzdaná, o možnosti
aktívneho podieľania sa na chode a činnosti týchto subjektov a pod. 3)
Majetok obce, ktorý slúži pre verejné účely (najmä miestne komunikácie a iné
verejné priestranstvá) je verejne prístupný a možno ho obvyklým spôsobom
používať, ak jeho používanie obec neobmedzila. (4)
Majetok obce určený na podnikateľskú činnosť slúži ako majetkový základ pre
rôzne subjekty a právnické osoby založené obcou alebo na ďalšie možné formy
podnikateľskej činnosti v súlade s platnou právnou úpravou - najmä obchodným
a občianskym zákonníkom. (5)
Majetok obce určený na výkon samosprávy obce možno použiť na plnenie záväzkov
a uspokojovanie potrieb obce a na činnosť samosprávnych orgánov obce. Majetok
obce môže slúžiť aj ako majetkový základ pre neziskové formy činnosti obce -
pri zakladaní nadácií, peňažných fondov, vzdelávacích fondov,
verejnoprospešných fondov a pod. (6)
Evidenciu o stave a pohybe majetku obce vedie Obecný úrad v Spišskom
Štvrtku v súlade s platnou právnou
úpravou. 7)
Obec vystupuje v majetkových vzťahoch vo svojom mene a má majetkovú
zodpovednosť z týchto vzťahov vyplývajúcu, pokiaľ osobitné predpisy
neustanovujú inak. § 6 (1)
Orgány obce a organizácie sú povinné hospodáriť s majetkom obce a majetkom v
štátnom vlastníctve, ktorý bol obci zverený, ako aj vo vlastníctve, ktorý bol
iných fyzických alebo právnických osôb, v prospech rozvoja obce a jej občanov
a ochrany a tvorby životného prostredia. (2)
Orgány obce a subjekty s majetkovou účasťou obce sú povinné majetok obce sa
má zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený
zachovať. Orgány
obce a organizácie sú povinné najmä: -
udržiavať a užívať majetok, -
chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím, -
používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného
uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi, -
viesť majetok v účtovníctve podľa osobitného predpisu. (3)
Na rozmnoženie, zveľaďovanie a údržbu majetku obce možno zorganizovať obecnú
zbierku, povoliť lotériu alebo inú podobnú hru v súlade so všeobecne
záväznými právnymi predpismi. (4)
V majetkových veciach (majetkoprávnych
záležitostiach) obce Spišský Štvrtok
koná v jej mene navonok starosta obce Spišský Štvrtok. § 7 (1)
Obecné zastupiteľstvo môže zriaďovať, zrušovať a kontrolovať rozpočtové a
príspevkové organizácie obce a na návrh starostu vymenúvať a odvolávať ich
vedúcich (riaditeľov), zakladať a zrušovať obchodné spoločnosti a iné
právnické osoby a schvaľovať zástupcov obce do ich orgánov, ako aj schvaľovať
majetkovú účasť obce právnickej osobe. (2)
Podrobný postup zakladania, zriaďovania a kontroly rozpočtových a
príspevkových organizácií, ako aj ďalších subjektov a vymedzenie ich práv a
povinností upraví obecné zastupiteľstvo v samostatných zásadách. (3)
Právnické osoby s majetkovou účasťou obce obec zakladá, resp. zriaďuje v
súlade s platnou právnou úpravou. pritom musí dbať na to, aby v činnosti
takýchto subjektov boli zahrnuté aj činnosti samosprávneho charakteru, a aby
činnosť týchto subjektov napomáhala všestrannému rozvoju obce. § 8 Za
používanie majetku obce možno vyberať dávky v súlade s platnou právnou
úpravou. § 9 (1)
Podrobnosti o hospodárení a nakladaní s majetkom obce upravujú
"Zásady hospodárenia s majetkom obce Spišský Štvrtok", ktoré
schvaľuje Obecné zastupiteľstvo v
Spišskom Štvrtku (§9 ods. 1 zák. SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení
zmien a doplnkov). (2)
Zásady upravujú a bližšie vymedzujú najmä: -
majetok obce Spišský Štvrtok, -
nadobúdanie a prevody vlastníctva majetku obce, -
postup prenechávania majetku obce do užívania fyzickým a právnickým osobám, -
práva a povinnosti organizácií, ktoré obec založila alebo zriadila, pri
správe majetku obce, -
podmienky odňatia majetku organizáciám, ktoré obec založila alebo zriadila, -
ktoré úkony organizácií podliehajú schváleniu
orgánmi obce, -
správu majetku obce, -
hospodárenie a nakladanie s pohľadávkami a majetkovými právami obce, -
nakladanie s cennými papiermi, -
aukčný predaj vecí, -
kontrolu dodržiavania zásad hospodárenie s majetkom, -
odpustenie pohľadávok obce. Tretia hlava FINANCOVANIE A ROZPOČET OBCE SPIŠSKÝ
ŠTVRTOK § 10 Financovanie (1)
Obec financuje svoje potreby predovšetkým z vlastných príjmov, zo štátnych
dotácií, vrátane tzv. decentralizačnej dotácie, ako aj z vlastných zdrojov. (2)
Obec môže financovať svoje úlohy aj z prostriedkov združených s inými obcami,
(mestami) príp. s inými právnickými a fyzickými osobami. Obec
môže financovať zabezpečovanie svojich potrieb aj zo zisku, resp. z výnosov
jednotlivých subjektov obce, príp. tých kde obec má majetkový alebo iný
vklad. 3)
Obci môžu byť poskytnuté dotácie zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky Rozsah
účelových a neúčelových dotácií upravujú každoročne rozpočtové pravidlá
Slovenskej republiky. § 11 Rozpočet (1)
Základom finančného hospodárenia obce je rozpočet obce zostavovaný na obdobie
jedného kalendárneho roka a schvaľovaný Obecným zastupiteľstvom v Spišskom
Štvrtku. Obecné
zastupiteľstvo schvaľuje tiež jeho zmeny, kontroluje jeho čerpanie a
schvaľuje záverečný účet obce. (2)
Pred schválením sa rozpočet obce musí zverejniť najmenej na pätnásť dní na
úradnej tabuli v obci, aby sa k nemu mohli obyvatelia obce vyjadriť (§ 9 ods.
3 zák. č. 369/1990 Zb. v znení zmien a doplnkov). To
isté sa týka záverečného účtu obce, ako aj návrhu na vyhlásenie dobrovoľnej
zbierky. (3)
Rozpočet obce obsahuje príjmovú a
výdavkovú časť. Príjmovú
časť rozpočtu obce tvoria najmä: príjmy z majetku obce a z majetku
prenechaného obci do užívania (nájmu), výnosy z miestnych daní a miestnych
poplatkov, podiely na daniach v správe štátu, výnosy z pokút uložených za
priestupky, dotácie zo štátneho rozpočtu, výnosy z majetku rozpočtových a
príspevkových organizácií, iných
subjektov s majetkovou účasťou obce. Výdavkovú
časť rozpočtu obce tvoria najmä: výdavky na výkon samosprávnych funkcií obce,
výdavky na údržbu majetku obce a investičné výdavky. (4)
Na krytie mimoriadnych výdavkov vo všeobecnom záujme môže obec rozhodnúť o
vyhlásení dobrovoľnej zbierky alebo o prijatí úveru alebo pôžičky. O
vyhlásení dobrovoľnej zbierky alebo o prijatí úveru, alebo pôžičky rozhoduje
obecné zastupiteľstvo na návrh starostu. (5)
Prebytky rozpočtu obce možno previesť do mimorozpočtového fondu obce, alebo
do rozpočtu obce na ďalší kalendárny rok. (6)
Účtovníctvo o stave a pohybe majetku obce, o výnosoch, príjmoch a výdavkoch a
o finančných vzťahoch k štátnemu rozpočtu, v súlade s platnou právnou úpravou
vedie Obecný úrad v Spišskom Štvrtku. Hospodárenie
s prostriedkami rozpočtu obce sa riadi osobitnými právnymi predpismi - rozpočtovými
pravidlami Slovenskej republiky na ten - ktorý rok. (7)
Obec môže využívať ekonomické nástroje (dane, poplatky, pokuty a iné) ako regulatíva na podporu ochrany životného prostredia v
súlade s platnou právnou úpravou. (8)
Výsledky hospodárenia obce, vrátane výsledkov hospodárenia peňažných fondov
obce obsahuje záverečný účet obce, ktorý schvaľuje obecné zastupiteľstvo. (9)
Ročnú účtovnú závierku obce overuje auditor (§ 9
ods. 5 zák. č. 369/1990 Zb. v znení zmien a doplnkov). § 12 Rozpočtové provizórium (1)
Ak nie je rozpočet obce na nasledujúci rozpočtový rok schválený obecným
zastupiteľstvom do 31. decembra bežného roka, spravuje sa rozpočtové
hospodárenie v dobe od l. januára rozpočtového roka do schválenia rozpočtu
obce rozpočtovým provizóriom podľa predloženého návrhu rozpočtu obce. (2)
Rozpočtové príjmy a výdavky uskutočnené v čase rozpočtového provizória sa
zúčtujú do rozpočtu obce po jeho schválení v obecnom zastupiteľstve. (3)
Podrobnejšiu úpravu hospodárenia v období rozpočtového provizória obsahujú
"Zásady nakladania s finančnými prostriedkami obce Spišský
Štvrtok", ktoré schvaľuje Obecné zastupiteľstvo v Spišskom Štvrtku. Štvrtá hlava ORGÁNY OBCE § 13 Základné ustanovenia (1)
Orgánmi obce Spišský Štvrtok sú: a) obecné zastupiteľstvo b) starosta obce (2)
Obecné zastupiteľstvo v Spišskom Štvrtku zriaďuje podľa potreby alebo podľa
osobitných predpisov svoje orgány, ktorými sú najmä: a) obecná rada Spišský Štvrtok b) komisie obecného zastupiteľstva c) obecná polícia v Spišskom Štvrtku d) obecný hasičský zbor v Spišskom Štvrtku Osobitné
postavenie má hlavný kontrolór obce, ktorého volí obecné zastupiteľstvo (§ 18
ods. 1 zák. č. 369/1990 zb. v znení zmien a doplnkov). Hlavný
kontrolór je zamestnancom obce Spišský Štvrtok a vzťahuje sa na neho
primerane režim zák. č., 313/2001 Z. z. o verejnej službe v znení neskorších
predpisov. (3)
Obecné zastupiteľstvo podľa potreby zriaďuje aj iné komisie a útvary v súlade
s platnou právnou úpravou - napr. podľa zák. č. 263/1999 Z.z.
o verejnom obstarávaní v znení neskorších zmien a doplnkov, zák. č. 152/1998
Z. z., o sťažnostiach a pod. Obecné zastupiteľstvo obce Spišský
Štvrtok § 14 (1)
Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský
zbor obce Spišský Štvrtok zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách
obyvateľmi obce Spišský Štvrtok na
štyri roky. Spôsob
volieb do obecného zastupiteľstva je upravený v osobitnom právnom predpise. (2)
Obecné zastupiteľstvo v Spišskom Štvrtku má
9 poslancov. (3)
Funkčné obdobie obecného zastupiteľstva sa končí zložením sľubu poslancov
novozvoleného obecného zastupiteľstva. § 15 Úlohy obecného zastupiteľstva (1)
Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o všetkých základných otázkach života obce
Spišský Štvrtok a vykonáva svoju vyhradenú právomoc podľa § 11 ods. 4 zák. č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a doplnkov. (2)
Obecnému zastupiteľstvu je vyhradené najmä: a) určovať zásady hospodárenia a
nakladania s majetkom obce a s majetkom štátu, ktorý užíva, schvaľovať
najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s
ním, b) schvaľovať rozpočet obce a jeho
zmeny, kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať záverečný účet obce, schvaľovať
emisiu komunálnych dlhopisov, schvaľovať zmluvu uzavretú podľa § 20 ods. 1,
zák. č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskor.
zmien a doplnkov, rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky, o prevzatí
dlhu a o prevzatí ručiteľského záväzku. c) schvaľovať územný plán obce alebo
jej časti a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života obce, d) rozhodovať o zavedení a zrušení
miestnej dane alebo miestneho poplatku podľa osobitných predpisov, e) určovať náležitosti miestnej dane
alebo miestneho poplatku a verejnej dávky a rozhodovať o prijatí úveru alebo
pôžičky, f) vyhlasovať hlasovanie obyvateľov
obce o najdôležitejších otázkach života a rozvoja obce a zvolávať verejné
zhromaždenia občanov, g) uznášať sa na nariadeniach obce, h) schvaľovať dohody o medzinárodnej
spolupráci a členstvo obce v medzinárodnom združení podľa § 21 ods. l, zák.
č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a
doplnkov i)
určovať organizáciu obecného úradu a určovať plat starostu a hlavného
kontrolóra obce, j) schvaľovať poriadok odmeňovania
zamestnancov obce, vypracovaný podľa osobitného predpisu, ako ďalšie predpisy
(rokovací poriadok, pracovný poriadok, organizačný poriadok a pod.), k) zriaďovať, zrušovať a kontrolovať
rozpočtové a príspevkové organizácie obce a na návrh starostu vymenúvať a
odvolávať ich vedúcich (riaditeľov), zakladať a zrušovať obchodné spoločnosti
a iné právnické osoby a schvaľovať zástupcov obce do ich orgánov, ako aj
schvaľovať majetkovú účasť obce právnickej osobe. l)
schvaľovať združovania obecných prostriedkov
a činností a účasť v združeniach ako aj
zriadenie spoločného regionálneho alebo záujmového fondu, m)
zriaďovať a zrušovať orgány potrebné na samosprávu obce a určovať
náplň ich práce, n)
udeľovať čestné občianstvo
obce, vyznamenania a ceny, o)
schvaľovať zmluvné prevody vlastníctva
nehnuteľného majetku, p)
schvaľovať zmluvné prevody vlastníctva hnuteľného majetku q)
schvaľovať nakladanie s
majetkovými právami nad 15.000,- Sk, r)
schvaľovať aukčný predaj vecí, s)
stanoviť erb obce, vlajku obce, pečať obce, príp. znelku obce t)
schvaľovať štatút obce, (3)
Obecné zastupiteľstvo si môže vyhradiť rozhodovanie o akejkoľvek ďalšej otázke
života obce, pokiaľ má charakter zásadnej a základnej otázky týkajúcej sa
života v obci. (4)
Podrobnú úpravu pravidiel rokovania obecného zastupiteľstva, najmä prípravu a
obsah rokovania, prípravu materiálov a podklad na rokovanie, spôsob uznášania
sa a prijímania všeobecne záväzných nariadení obce, uznesení obecného
zastupiteľstva, spôsob kontroly plnenia uznesení a zabezpečovania úloh
týkajúcich sa obecnej samosprávy stanovuje Rokovací poriadok Obecného
zastupiteľstva v Spišskom Štvrtku. § 16 Starosta obce (1)
Predstaviteľom obce a najvyšším výkonným orgánom obce je starosta, ktorého
volia obyvatelia obce v priamych voľbách. Spôsob
volieb je upravený v osobitných predpisoch. (2)
Starosta obce je štatutárnym orgánom obce v majetkovoprávnych vzťahoch obce a
v pracovnoprávnych vzťahoch zamestnancov obce, v administratívnych vzťahoch
je správnym orgánom (§ (3)
Starosta najmä: a)
zvoláva a vedie zasadnutia obecného zastupiteľstva a obecnej rady a podpisuje
ich uznesenia, b)
vykonáva obecnú správu, c)
zastupuje obec navonok - vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým
osobám, d)
rozhoduje o všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom, týmto
štatútom, alebo iným rozhodnutím obecného zastupiteľstva vyhradené obecnému
zastupiteľstvu, e)
uschováva erb obce, vlajku obce a pečať obce a používa obecné symboly, f)
podpisuje všeobecné záväzné nariadenia obce. (4)
Starosta môže pozastaviť výkon uznesenia obecného zastupiteľstva ak sa
domnieva, že odporuje zákonom alebo je pre obec zjavne nevýhodné tak, že ho
nepodpíše do 10 dní od ich schválenia obecným zastupiteľstvom. Toto svoje
rozhodnutie musí prerokovať v obecnej rade, avšak uznesením obecnej rady nie
je viazaný. (5)
Rozsah úväzku starostu obce stanovuje obecné zastupiteľstvo na celé budúce
funkčné obdobie a nemožno ho počas funkčného obdobia meniť. § 17 Zástupca starostu (1)
Starosta má jedného zástupcu, ktorý je volený na návrh starostu spravidla na
celé funkčné obdobie obecným zastupiteľstvom, a to z poslancov obecného
zastupiteľstva. (2)
Zástupca starostu zastupuje starostu počas jeho neprítomnosti alebo jeho
nespôsobilosti na výkon funkcie. Obecné zastupiteľstvo môže zástupcu starostu
kedykoľvek odvolať. (3)
Zástupca starostu je členom obecnej rady. (4)
Zástupca starostu počas neprítomnosti starostu alebo jeho nespôsobilosti na
výkon funkcie vykonáva úkony, ktorých okruh na návrh starostu ustanoví obecné
zastupiteľstvo. (5)
Zástupca starostu zabezpečuje prípravu zasadnutí obecného zastupiteľstva po
stránke vecnej obsahovej náplne v súlade s rokovaniami obecnej rady a tiež
prípravu zasadnutí obecnej rady. (6)
Zástupca starostu v súčinnosti s odbornými oddeleniami obecného úradu
koordinuje činnosť všetkých komisií obecného zastupiteľstva a poskytuje
poslancom a členom komisií informácie pre plnenie ich úloh. (7)
Podrobnejšiu úpravu pôsobnosti zástupcu starostu obsahuje Organizačný
poriadok Obecného úradu v Spišskom Štvrtku. § 18 Hlavný kontrolór obce (1)
Hlavný kontrolór je zamestnancom obce, ktorý vykonáva kontrolu úloh obce
vyplývajúcich z pôsobnosti obce. (2)
Funkcia hlavného kontrolóra obce je nezlučiteľná s výkonom funkcie poslanca
obecného zastupiteľstva, starostu, člena orgánu právnickej osoby založenej
alebo zriadenej obcou, iného zamestnanca obce a s funkciou podľa osobitných
zákonov. (3)
Hlavný kontrolór najmä: a)
vykonáva kontrolu: -
príjmov a výdavkov rozpočtu obce a hospodárenia s majetkom obce, ako aj
hospodárenia rozpočtových organizácií obce a príspevkových organizácií obce, -
nakladania s majetkom vo vlastníctve štátu, príp. vo vlastníctve iných
právnických alebo fyzických osôb, ktorý bol obci zverený, -
účtovníctva a pokladničných operácií na obecnom úrade, -
hospodárenia s finančnými zdrojmi obce, -
čerpania rozpočtu, jeho zmien a záverečného účtu, -
správnosti a opodstatnenosti čerpania finančných prostriedkov obci účelovo
poskytnutých, fondov a dotácií, b)
preveruje: -
ako organizácie, podniky a ďalšie subjekty, ktoré obec založila plnia svoju
funkciu z hľadiska kvality a uspokojovania potrieb obyvateľov obce a zároveň
navrhuje opatrenia na nápravu, -
tvorbu a čerpanie rozpočtu obce, -
možnosti poskytovania úveru alebo pôžičky, c)
vypracúva odborné stanoviská: -
k návrhu rozpočtu obce a záverečného
účtu obce na ten - ktorý rok pred jeho schválením v obecnom zastupiteľstve, d)
predkladá: -
výsledky kontroly priamo obecnému zastupiteľstvu, -
obecnému zastupiteľstvu najmenej raz ročne správu o výsledkoch kontrolnej
činnosti. (4)
Pri vykonávaní činností uvedených v ods. 3 tohto ustanovenia hlavný kontrolór
úzko spolupracuje s obecným úradom. (5)
Hlavný kontrolór vybavuje sťažnosti a podnety občanov, ktoré boli podané na
orgány obce a zamestnancov obce - pokiaľ tu nie je osobitná právna úprava - s
výnimkou zamestnancov obecnej polície a obecného hasičského zboru. (6)
Hlavného kontrolóra volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo na dobu určitú - 6
rokov. (7)
Hlavný kontrolór je za svoju činnosť zodpovedný obecnému zastupiteľstvu,
ktorému je povinný minimálne pol ročne
podávať správu o vykonanej činnosti za uplynulé obdobie. (8)
Hlavný kontrolór je oprávnený nahliadať do účtovných a pokladničných
dokladov, ako aj do akýchkoľvek iných dokumentov, týkajúcich sa pokladničných
operácií, vedenia účtovníctva, nakladania s majetkom obce a ďalej do všetkých
dokladov, ktorých potreba vyplýva z
rozsahu jeho oprávnení. (9)
Hlavný kontrolór sa zúčastňuje zasadnutí obecného zastupiteľstva a obecnej
rady s hlasom poradným. (10)
Hlavný kontrolór vedie centrálnu evidenciu petícií obyvateľov. § 19 Obecná rada (1)
Obecná rada je zložená z 3 poslancov
obecného zastupiteľstva. Obecnú
radu volí obecné zastupiteľstvo na celé funkčné obdobie, ktoré ju môže
odvolať, príp. aj niektorého z jej členov. (2)
Obecná rada je iniciatívnym, výkonným a kontrolným orgánom obecného
zastupiteľstva a zároveň plní funkciu poradného orgánu starostu. (3)
Obecná rada sa schádza podľa schváleného časového plánu práce a podľa
potreby, najmenej jedenkrát za mesiac. Jej zasadnutia zvoláva a vedie
starosta, v jeho neprítomnosti zástupca starostu. (4)
Obecná rada najmä: a)
rozpracúva a zabezpečuje plnenie úloh vyplývajúcich z uznesení obecného zastupiteľstva, prerokúva
a rieši iniciatívne návrhy komisií, poslancov a jednotlivých oddelení
obecného úradu, b)
organizuje prípravu podkladov na rokovanie obecného zastupiteľstva, c)
organizuje práce na príprave rozpočtu obce, d)
zaoberá sa všetkými bežnými vecami týkajúcimi sa majetku obce, fondov a
rozpočtu obce, miestnych daní a poplatkov a podáva o nich návrhy obecnému
zastupiteľstvu alebo starostovi, e)
pripravuje zasadnutia obecného zastupiteľstva a predkladá mu vlastné návrhy, f)
navrhuje a koordinuje prípravu združovania prostriedkov činností, g)
zaoberá sa vecami týkajúcimi sa obce a života v nej a svoje stanoviská podáva
obecnému zastupiteľstvu a starostovi, h)
organizuje a zjednocuje činnosť komisií obecného zastupiteľstva a utvára
podmienky pre ich prácu, zabezpečuje a kontroluje prerokúvanie a riešenie ich
návrhov, podnetov a pripomienok, i)
plní ďalšie úlohy podľa platných uznesení obecného zastupiteľstva. (5)
Obecná rada je spôsobilá rokovať, ak je prítomná nadpolovičná väčšina
všetkých členov rady. Na
prijatie uznesenia obecnej rady je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny
všetkých jej členov. (6)
Obecné zastupiteľstvo podrobnejšie upraví zásady rokovania a uznášania sa
obecnej rady v Rokovacom poriadku Obecnej rady v Spišskom Štvrtku. § 20 Komisie obecného zastupiteľstva (1)Komisia
zriaďuje ako stále alebo dočasné poradné, iniciatívne a kontrolné orgány
obecné zastupiteľstvo. (2)
Komisie sú zložené z poslancov obecného zastupiteľstva a obyvateľov zvolených
obecným zastupiteľstvom z radov odborníkov. (3)
Obecné zastupiteľstvo volí predsedu komisie - ním je vždy poslanec obecného
zastupiteľstva - a členov komisií a vymedzuje im úlohy podľa miestnych
podmienok a potrieb. Každá
komisia sa skladá z predsedu komisie, tajomníka komisie a členov. Predseda
komisie: -
riadi a organizuje prácu komisie, zvoláva jej schôdze a riadi ich priebeh,
spoločne s tajomníkom komisie pripravuje program schôdze, -
zostavuje plán činnosti, -
organizuje spoluprácu komisie s ostatnými komisiami obecného zastupiteľstva, -
zastupuje komisiu navonok. Tajomník
komisie: -
spoločne s predsedom komisie vypracúva návrh plánu činnosti komisie, -
zabezpečuje prípravu programu schôdze komisie, -
vedie písomné záznamy o schôdzkach komisie, -
zabezpečuje administratívnu agendu súvisiacu s činnosťou komisie, -
plní ďalšie úlohy, ktorými ho komisia poverí. (4)
Obec Spišský Štvrtok má vytvorené tieto stále komisie: Komisia
výstavby, územného plánovania, finančná Komisia školstva, športu a kultúry Komisia poľnohospodárstva,
lesného a vodného hospodárstva Komisia ochrany verejného
poriadku a životného prostredia Komisia obchodu, služieb a
cestovného ruchu Komisia sociálnej pomoci (5)
V prípade potreby a vhodnosti vytvorí obecné zastupiteľstvo ďalšie komisie. (6)
Komisie na úseku, pre ktorý boli zriadené, najmä: a)
vypracúvajú stanoviská k materiálom prerokúvaným obecnými orgánmi, k
najdôležitejším otázkam života obce a k dôležitým - pre obec - investičným
zámerom, b)
vypracúvajú návrhy a podnety na riešenie najdôležitejších otázok života v
obci a predkladajú ich orgánom obce, ktoré sú povinné sa nimi zaoberať a o
výsledku komisiu informovať, c)
kontrolujú spôsob realizácie uznesení obecného zastupiteľstva a obecnej rady,
dozerajú na hospodárenie s majetkom obce, prípadne majetkom ponechaným obci
na dočasné užívanie, ďalej dozerajú na podnikateľskú a investičnú činnosť v
obci, kontrolujú ako sa vybavujú sťažnosti, oznámenie a podnety, príp.
pripomienky obyvateľov obce. (7)
Komisie sa schádzajú podľa potreby, najmenej však jedenkrát za rok. Komisie
zvoláva a vedie predseda komisie. Zásady
rokovania a uznášania sa si komisia stanoví na svojom prvom zasadnutí, resp.
v samostatnom Rokovacom poriadku komisií Obecného zastupiteľstva v Spišskom
Štvrtku, ktoré schvaľuje obecné zastupiteľstvo. (8)
Komisie nemajú rozhodovaciu právomoc. § 21 Obecný úrad (1)
Obecný úrad je výkonným orgánom obecného zastupiteľstva a starostu, zložený
zo zamestnancov obce. Obecný úrad nemá právnu subjektivitu. (2)
Obecný úrad vykonáva odborné, administratívne a organizačné práce súvisiace s
plnením úloh samosprávy obce, najmä: a)
zabezpečuje písomnú agendu všetkých orgánov samosprávy obce a orgánov
obecného zastupiteľstva a je podateľňou a výpravňou písomností obce, b)
pripravuje odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie obecného
zastupiteľstva, obecnej rady a komisií obecného zastupiteľstva, c)
vypracúva písomné vyhotovenia všetkých rozhodnutí starostu vydaných v
správnom a daňovom konaní, vykonáva nariadenia obce, uznesenia obecného
zastupiteľstva a rozhodnutia starostu, d)
koordinuje činnosť organizácií a ďalších subjektov vytvorených a zriadených
obcou, e)
organizačno-technicky zabezpečuje plnenie úloh štátnej správy, prenesených na
obec. (3)
Prácu obecného úradu vedie a organizuje prednosta obecného úradu a starosta
obce. (4)
Vnútornú organizáciu obecného úradu, najmä jeho organizačné členenie,
pôsobnosť jednotlivých útvarov, zásady riadenia, zásady organizačnej
štruktúry úradu a tiež ich vzájomné vzťahy obsahuje Organizačný poriadok
Obecného úradu v Spišskom Štvrtku, ktorý schvaľuje Obecné zastupiteľstvo v
Spišskom Štvrtku. § 22 Prednosta obecného úradu (1)
Prednosta obecného úradu je zamestnancom obce, ktorého vymenúva a odvoláva
starosta obce. (2)
Prednosta obecného úradu zodpovedá za svoju činnosť starostovi. (3)
Prednosta obecného úradu plní najmä následovné
úlohy: -
organizuje prácu obecného úradu, -
zabezpečuje hospodársky a správny chod úradu, -
zostavuje návrh rozpočtu úradu a zabezpečuje jeho plnenie, -
podpisuje spolu so starostom zápisnice zo zasadnutí obecného zastupiteľstva, -
zúčastňuje sa na zasadnutí obecného zastupiteľstva s hlasom poradným, -
zúčastňuje sa zasadnutí obecnej rady s hlasom poradným. (4)
Prednosta obecného úradu plní aj ďalšie úlohy, ktoré mu uloží obecné
zastupiteľstvo a starosta v rozsahu kompetencií samosprávy. § 23 Obecný hasičský zbor1.
Na území obce plní úlohy súvisiace so zdolávaním požiarov a vykonávaním
záchranných prác pri živelných pohromách a iných mimoriadnych
udalostiach. Veliteľa
obecného hasičského zboru vymenúva a odvoláva obec po schválení okresným
riaditeľstvom spravidla na návrh Dobrovoľnej požiarnej ochrany. Členom obecného hasičského zboru môže byť len osoba vo veku od 18 do 60 rokov, zdravotne spôsobilá a spôsobila na právne úkony. Počet členov obecného hasičského zboru a jeho materiálno-technické vybavenie určuje obec po prerokovaní s okresným riaditeľstvom , pričom prihliada najmä na nebezpečenstvo vzniku požiaru v obci. 2.
Hasičská jednotka najmä a)
vykonáva záchranu osôb ohrozených požiarom a zdolávanie
požiarov, b)
vykonáva záchranu zvierat a majetku ohrozených požiarom, c)
vykonáva záchranné práce pri živelných pohromách, d)
poskytuje pomoc podľa svojich technických možností a odbornej
kvalifikácie pri bezprostrednom ohrození života osôb pri nehodách
a iných mimoriadnych udalostiach, e)
zabezpečuje akcieschopnosť hasičskej techniky a jej vecných
prostriedkov, f)
vykonáva v určenom rozsahu
odbornú prípravu svojich zamestnancov a členov, g)
ohlasuje bez zbytočného odkladu okresnému riaditeľstvu zásahy pri
zdolávaní požiarov a pri vykonávaní záchranných prác počas živelných
pohrôm a iných mimoriadnych udalostiach, h)
vypracúva a vedie dokumentáciu hasičskej jednotky i)
podieľa sa na plnení úloh na úseku civilnej obrany j)
plní ďalšie úlohy podľa organizačného poriadku a pokynov
starostu 3.
Postavenie, organizáciu, početné stavy, riadenie a samostatnú
činnosť obecného hasičského zboru upraví obecné zastupiteľstvo v Organizačnom
poriadku Obecného hasičského zboru v Spišskom Štvrtku s tým, že
podľa § 33 ods. 8 zákona č.314/2001 Z.z.
v znení zákona NR SR č. 438/2002 Z.z. o ochrane pred požiarmi podrobnosti
o postupe pri určovaní počtu členov
obecného hasičského zboru a o materiálno-technickom vybavení
upravuje vyhláška Ministerstva vnútra SR č. 169/2002 Z.z.
v znení vyhlášky MV SR č. 1/2003 Z.z. o hasičských jednotkách. 4.
Obec vykonáva štátnu správu na úseku ochrany pred požiarmi. Obec -
vykonáva preventívne protipožiarne kontroly, -
rozhodnutím ukladá opatrenia na odstránenie nedostatkov, ktoré môžu
viesť k vzniku požiaru alebo k sťaženiu záchrany osôb
a majetku a kontroluje plnenie týchto opatrení, -
rozhoduje o vylúčení veci z používania, -
určuje veliteľa zásahu 5.
Obec môže ustanoviť preventivára požiarnej
ochrany obce s odbornou spôsobilosťou na plnenie úloh na úseku ochrany pred požiarmi. Obec zabezpečuje prostredníctvom preventivára požiarnej ochrany obce plnenie týchto
povinností: a)
organizovanie a vyhodnocovanie preventívnych protipožiarnych
kontrol v obci b)
školenie kontrolných skupín obce c)
vypracovanie dokumentácie ochrany pred požiarmi obce d)
vykonávanie preventívno-výchovnej činnosti v obci § 24 Obecná polícia a poriadková služba (1)
Na zabezpečenie obecných vecí verejného poriadku, ochrany životného
prostredia, plnenie iných úloh obce, ktoré pre ňu vyplývajú zo zákonov a
všeobecne záväzných právnych predpisov a tiež úloh vyplývajúcich zo všeobecne
záväzných nariadení obce, uznesení obecného zastupiteľstva a pokynov a
rozhodnutí starostu sa môže zriadiť na území obce Spišský Štvrtok obecná
polícia. Obec môže na zabezpečovanie zhora uvedených úloh - pokiaľ nepristúpi
k vytvoreniu obecnej polície - vytvoriť a zriadiť osobitným všeobecne
záväzným nariadením poriadkovú službu na území obce. (2)
Obecná polícia sa zriaďuje všeobecne záväzným nariadením. (3)
Obecná polícia nesie názov: "Obecná polícia Spišský Štvrtok". Poriadková
služba nesie názor: "Poriadková služba obce". (4)
Políciu vedie jej náčelník, ktorého vymenúva do funkcie na dobu neurčitú a
odvoláva z funkcie obecné zastupiteľstvo na návrh starostu. Náčelník polície
zodpovedá za svoju činnosť starostovi. (5) Podrobnejšiu úpravu organizácie polície,
jej úloh a postavenie, povinností náčelníka polície a jej zamestnancov,
vzťahy polície k samosprávnym orgánom obce a jej spoluprácu s inými orgánmi
bližšie upravuje Organizačný poriadok Obecnej polície Spišský Štvrtok. (6)
Obec môže vydať samostatné zásady odmeňovania zamestnancov polície (platový
poriadok). Piata hlava HLASOVANIE OBYVATEĽOV OBCE SPIŠSKÝ
ŠTVRTOK (1)
Hlasovanie obyvateľov obce Spišský Štvrtok o najdôležitejších otázkach života
a rozvoja obce vyhlasuje obecné zastupiteľstvo. (2)
Obecné zastupiteľstvo musí vyhlásiť hlasovanie obyvateľov obce, ak ide o (§ a)
zlúčenie, rozdelenie alebo zrušenie obce, ako aj zmenu názvu obce, b)
odvolanie starostu. c)
petíciu skupiny obyvateľov obce v počte aspoň 30 % oprávnených voličov. (3)
Obecné zastupiteľstvo môže vyhlásiť hlasovanie obyvateľov obce aj pred
rozhodnutím o ďalších dôležitých veciach samosprávy obce. (4)
Výsledky hlasovania obyvateľov obce sú platné, ak sa na ňom zúčastnila aspoň
polovica oprávnených voličov, oprávnených voliť podľa zákona o voľbách do
orgánov samosprávy obcí. Rozhodnutie obyvateľov obce je prijaté, ak za návrh
predložený na hlasovanie hlasovala nadpolovičná väčšina voličov, ktorí sa
zúčastnili hlasovania. (5)
Podmienky, spôsob a formu uskutočnenia hlasovania obyvateľov obce obecné
zastupiteľstvo podrobne upraví v osobitnom všeobecne záväznom nariadení. Šiesta hlava VEREJNÉ ZHROMAŽDENIA OBYVATEĽOV OBCE § 26 (1)
Na prerokovanie obecných vecí môže obecné zastupiteľstvo zvolať verejné
zhromaždenie obyvateľov obce alebo jeho časti, resp. častí. (2)
Obecné zastupiteľstvo zvolá verejné zhromaždenie obyvateľov obce, príp. jeho
časti vždy: -
ak to požiada petíciou najmenej 30 %
obyvateľov obce, -
ak to požiada l/3 všetkých poslancov obecného zastupiteľstva. (3)
Obecné zastupiteľstvo sa môže uzniesť, že prenesie rozhodnutie o určitej
dôležitej otázke, týkajúcej sa obce na verejné zhromaždenie obyvateľov obce,
resp. jeho časti. (4)
Podmienky organizovania a uskutočňovania verejného zhromaždenia ako aj
podmienky hlasovania môže obecné zastupiteľstvo upraviť podrobne vo všeobecne záväznom
nariadení. (5)
Verejné zhromaždenie sa zvoláva oznámením na úradnej tabuli na Obecnom úrade
v Spišskom Štvrtku, príp. iným vhodným spôsobom (napr. vyhlásením v obecnom
rozhlase a pod.) O
prerokovanej problematike sa spisuje písomná zápisnica, ktorej súčasťou musí
byť prezentačná listina prítomných obyvateľov obce, resp. časti obce. (6)
Starosta obce môže zvolať zhromaždenie obyvateľov obce, resp. časti obce za
účelom posúdenia dôležitých otázok rozvoja obce. Na priebeh takéhoto
zhromaždenia sa primerane vzťahuje ods. l - 5 tohto ustanovenia. Siedma hlava POSLANCI OBECNÉHO ZASTUPITEĽSTVA OBCE
SPIŠSKÝ ŠTVRTOK § 27 Úvodné ustanovenie (1)
Poslancov obecného zastupiteľstva volia obyvatelia obce v priamych voľbách.
Spôsob voľby a počty poslancov sú určené osobitnými právnymi predpismi. (2)
Poslanci dbajú o to, aby všetkou svojou činnosťou boli hodní dôvery svojich
voličov. Pri výkone svojej funkcie sa riadia obecnými záujmami, resp.
záujmami častí obce. Vykonávajú ju v súlade s ústavou, s ústavnými a ďalšími
zákonmi. § 28 Vznik a zánik poslaneckého mandátu (1)
Poslanec nadobúda svoje práva a povinnosti zvolením. Postup pri voľbách
upravuje osobitný zákon. (2)
Platnosť voľby poslancov overuje na návrh mandátovej komisie obecné
zastupiteľstvo. (3) Funkčné obdobie poslancov začína dňom
zloženia sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva. Mandát
poslanca zanikne: -
odmietnutím sľubu alebo zložením sľubu s výhradou, -
uplynutím funkčného obdobia, -
vzdaním sa mandátu, -
právoplatným odsúdením za úmyselný trestný čin alebo právoplatným odsúdením
za trestný čin, ak výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený, -
pozbavením spôsobilosti na právne úkony alebo obmedzením spôsobilosti právne
úkony, -
zmenou trvalého pobytu mimo územia obce, v mestách so samosprávou mestských
častí aj v prípade zmeny trvalého pobytu mimo územia mestskej časti, v ktorej
vykonáva funkcie, -
ak počas jedného roka nie je spôsobilý zúčastňovať sa na zasadnutiach
obecného zastupiteľstva, -
v prípade nezlučiteľnosti funkcií v zmysle § 11 ods. 2 zák. č. 369/1990 Zb. -
zrušením obce, -
smrťou. § 29 Práva a povinnosti poslancov (1)
Poslanec je oprávnený najmä a)
predkladať obecnému zastupiteľstvu a ostatným orgánom samosprávy obce návrhy,
podnety, pripomienky a námety, b)
interpelovať starostu, príp. členov obecnej rady vo veciach týkajúcich sa ich
práce, c)
požadovať od riaditeľov právnických osôb založených alebo zriadených obcou,
od vedúcich rozpočtových príspevkových organizácií a iných subjektov s
majetkovou účasťou obce vysvetlenia vo
veciach týkajúcich sa ich činností, d)
požadovať informácie a vysvetlenia od fyzických a právnických osôb, ktoré
vykonávajú v obci podnikateľskú činnosť vo veciach týkajúcich sa dôsledkov
ich podnikania v obci, e)
zúčastňovať sa na previerkach, kontrolách, na vybavovaní sťažností, oznámení
a podnetov, ktoré vykonávajú orgány samosprávy obce a hlavný kontrolór obce, f)
požadovať vysvetlenie od štátnych orgánov vo veciach potrebných pre riadny
výkon poslaneckej funkcie. (2)
Poslanec je povinný najmä: a)
zložiť zákonom predpísaný sľub na prvom zasadnutí obecného zastupiteľstva,
ktorého sa zúčastní, b)
zúčastňovať sa na zasadnutiach obecného zastupiteľstva a jeho orgánov, do
ktorých bol zvolený, c)
dodržiavať Štatút obce Spišský Štvrtok, Rokovací poriadok obecného
zastupiteľstva v Spišskom Štvrtku ako aj ďalšie organizačné normy a predpisy, d)
dodržiavať a rešpektovať účinné všeobecne záväzné nariadenia obce a v rámci
svojich možností a schopností vykonávať ich kontrolu a rešpektovanie, e)
obhajovať záujmy obce a jej obyvateľov. (3)
Poslanci môžu vytvárať poslanecké kluby podľa politickej príslušnosti na
účinné vykonávanie poslaneckého mandátu, na prehĺbenie politickej spolupráce,
výmeny názorov a na podporu poslaneckej iniciatívy. (4)
Poslanec je povinný na požiadanie informovať voličov o svojej činnosti a
činnosti obecného zastupiteľstva. § 30 Náhrady poslancov (1)
Funkcia poslanca sa zásadne vykonáva bez prerušenia pracovného alebo
obdobného pomeru. Za jej výkon však môže obec poskytnúť odmenu. Poslancovi
patrí náhrada skutočných výdavkov, ktoré mu v súvislosti s výkonom funkcie
poslanca vznikli, a to podľa osobitných predpisov platných pre zamestnancov v
pracovnom pomere. (2)
Poslanec nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na právach ani na
nárokoch vyplývajúcich z jeho pracovného pomeru. (3)
Starostovi a poslancom obecného
zastupiteľstva, ktorí sú pre výkon funkcie uvoľnení zo zamestnania sa
zachováva pracovný pomer. Namiesto mzdy im patrí odmena, resp. plat. ôsma hlava VZŤAH OBCE K OKOLITÝM OBCIAM A MESTÁM § 31 (1)
Veci spoločného záujmu obce Spišský Štvrtok a okolitých miest a obcí sa
riešia dohodou obce s okolitými mestami a obcami. (2)
Obec môže spolupracovať s inými obcami a mestami na základe zmluvy uzavretej
na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činností, na základe zmluvy o
zriadení združenia obcí, ako aj zriadením alebo založením právnickej osoby
podľa osobitného zákona. (3)
Obec môže v rozsahu svojej pôsobnosti spolupracovať s územnými a správnymi
celkami, alebo s úradmi iných štátov vykonávajúcimi miestne funkcie. Za tým
účelom má právo stať sa členom medzinárodného združenia územných celkov,
alebo územných orgánov. Deviata hlava VZŤAHY S ORGÁNMI ŠTÁTU, S PRÁVNICKÝMI A FYZICKÝMI OSOBAMI, S POLITICKÝMI STRANAMI A HNUTIAMI A
OBČIANSKYMI ZDRUŽENIAMI (1)
Obec pri plnení svojich úloh spolupracuje s orgánmi štátu, a to najmä s
územne špecializovanými úradmi štátnej správy, právnickými a fyzickými
osobami, vysokými školami, výskumnými ústavmi, a ďalšími štátnymi orgánmi
(prokuratúrou, súdom, políciou a pod.). (2)
Obec spolupracuje pri zabezpečovaní rozvoja obce a na prospech obce s
podnikateľskými právnickými a fyzickými osobami a s politickými stranami a
hnutiami a občianskymi združeniami, ktoré pôsobia na území obce. Desiata hlava SYMBOLY OBCE, ČESTNÉ OBČIANSTVO, CENY A ODMENY, KRONIKA OBCE. Prvá časť Symboly obce Spišský Štvrtok § 33 Úvodné ustanovenie Obecné
symboly sú: a)
erb obce Spišský Štvrtok b)
zástava obce Spišský Štvrtok c)
pečať obce Spišský Štvrtok § 34 Erb obce Spišský Štvrtok (1)
Erb obce Spišský Štvrtok tvorí postava sv. Ladislava v tejto podobe: zo spodného okraja zeleného štítu
vyrastajúci strieborný, zlatokorunovaný kráľ – sv.
Ladislav – s rukami vbok, pravicou
pridržiavajúci striebornú halapartňu na kratšom zlatom porisku (2)
Podrobné a záväzné vyobrazenie erbu obce Spišský Štvrtok tvorí prílohu č. 1
tohto štatútu. (3)
Právo použiť a používať erb obce je viazané na súhlas (povolenie ) starostu.
Súhlas starostu sa vydáva maximálne na dobu l roka. Záujemca
o používanie obecného erbu uvedie v písomnej žiadosti formu a spôsob
používania vyobrazenia erbu. Žiadosť podávajú všetky subjekty, okrem tých,
ktoré sú uvedené v ods. 4 tohto ustanovenia. Žiadosť
musí obsahovať: -
úplný grafický návrh, spôsob použitia erbu, -
obdobie, na ktoré sa žiada vydanie súhlasu (povolenia), -
potvrdenie o zaplatení poplatku. (4)
Erb obce sa používa: a)
na pečatidle obce, b)
na insígniách starostu, c)
na listinách o udelení čestného občianstva obce Spišský Štvrtok, ceny obce
Spišský Štvrtok a uznaniach obce Spišský Štvrtok d)
na budovách, kde má sídlo Obecný úrad v Spišskom Štvrtku, e)
na označenie územia, resp. katastrálneho územia obce, f)
v rokovacích miestnostiach orgánov obce g)
na preukazoch poslancov obce ako aj zamestnancov obce, h)
na rovnošatách zamestnancov obecnej polície a obecného hasičského
zboru. i)
na označenie vozidiel obce, obecnej polície a obecného hasičského
zboru Subjekty
používajúce erb zhora uvedeným spôsobom sú oslobodené od platenia poplatkov. (5)
Listiny s erbom obce sa používajú len vtedy, ak obsahujú nariadenia,
uznesenia alebo rozhodnutia orgánov obce, alebo ak osvedčujú dôležité
skutočnosti alebo oprávnenia. V
bežnom korešpondenčnom styku sa zásadne erb obce nepoužíva. Listový papier s
vyobrazeným erbom používa výlučne starosta. (6)
Za správne zaobchádzanie s erbom obce a za jeho ochranu zodpovedá tá fyzická
alebo právnická osoba, ktorá ho použila alebo používa. Každý je povinný strpieť na výzvu
odstránenie neoprávnene alebo nesprávne použitého erbu. (7)
Obec Spišský Štvrtok určí všeobecne záväzným nariadením podrobnejšiu úpravu
používania erbu obce Spišský Štvrtok, ako aj výšku poplatkov a sankcie za
neoprávnené alebo nesprávne používanie. § 35 Zástava obce Spišský Štvrtok (1)
Zástava obce Spišský Štvrtok pozostáva
z troch pozdĺžnych pruhov vo farbách bielej (2/4), žltej(1/4). Vlajka má
pomer strán 2:3 a ukončená je tromi cípmi, t.j. dvomi zástrihmi, siahajúcimi do tretiny jej listu. (2)
Podrobné a záväzné vyobrazenie zástavy obce Spišský Štvrtok tvorí prílohu
č.2 tohto štatútu. (3)
Zástavu obce Sp. Štvrtok používa starosta a obecné
zastupiteľstvo pri oficiálnych príležitostiach obecného, príp. štátneho
charakteru, a to vyvesením na budovách, v ktorých sídlia, príp. v sieňach,
kde sa koná slávnostné zhromaždenie. Výzvu na použitie zástavy vydáva
starosta, ktorý zároveň určí spôsob a trvanie výzdoby. (4)
Zástava obce sa môže používať aj vo verejných sprievodoch a pri
príležitostnej vnútornej výzdobe miestností a siení, ktoré sú prístupné
verejností. (5)
Ak sa pri výzdobe používa štátna vlajka SR a obecná zástava spoločne, sú
umiestnené v rovnakej výške vedľa seba, pričom štátna vlajka je umiestnená z
čelného pohľadu vľavo (§ 8 ods. 8 zák. č. 63/1993 z. z. o štátnych symboloch
SR a ich používaní v znení neskorších predpisov). (6)
Zástava obce sa vztyčuje zásadne na vlajkový stožiar. Zástava sa vztyčuje a
sníma pomaly a dôstojne, pri snímaní sa nesmie dotýkať zeme. Vztyčovanie a
snímanie zástavy obce uskutočňujú poverení pracovníci. (7)
Pri používaní a vyvesovaní zástavy musia byť dodržiavané nasledovné pravidlá: a)
zástava sa nesmie použiť poškodená, ani zašpinená a nesmie sa zväzovať do
ružice, b)
na zástave nesmie byť žiadny text, vyobrazenie, obraz, znak alebo odznak,
kytica, smútočný závoj a pod. (8)
Za správne zaobchádzanie so zástavou obce a za jej ochranu zodpovedá tá
fyzická alebo právnická osoba, ktorá ju použila alebo používa. (9)
Obec Spišský Štvrtok určí všeobecne záväzným nariadením podrobnejšiu úpravu
používania zástavy obce Spišský Štvrtok. § 36 Pečať obce Spišský Štvrtok (1)
Pečať obce Spišský Štvrtok tvorí erb obce Spišský Štvrtok s hrubopisom: "OBEC SPIŠSKÝ ŠTVRTOK". (2)
Pečať obce sa používa pri slávnostných príležitostiach - udelenia štátneho
občianstva, na pečatenie významných listín a dokumentov a pod. (3)
Pečať uschováva starosta obce. Druhá časť Čestné občianstvo, ceny a odmeny Obecné
zastupiteľstvo môže udeliť tieto verejné uznania a pochvaly: a)
Čestné občianstvo obce Spišský Štvrtok b)
Cena obce Spišský Štvrtok c)
Cena starostu obce Spišský Štvrtok d)
Odmeny § 38 Čestné občianstvo obce Spišský Štvrtok (1)
Osobám, ktoré sa obzvlášť významným spôsobom zaslúžili o rozvoj a
zveľaďovanie obce, ochranu jeho záujmov a šírenie jeho dobrého mena vo svete,
alebo krotí obohatili ľudské poznanie vynikajúcimi tvorivými výkonmi, môže
obecné zastupiteľstvo udeliť Čestné občianstvo obce Spišský Štvrtok. (2)
O udelení čestného občianstva rozhoduje obecné zastupiteľstvo spravidla na
návrh starostu 3/5 väčšinou všetkých poslancov. (3)
O udelení čestného občianstva sa vydáva listina, ktorú podpisuje starosta.
Listinu možno vyhotoviť aj dvojjazyčne takým spôsobom, že druhé vyhotovenie
je v jazyku pocteného. (4)
Slávnostné odovzdanie listiny poctenému sa vykoná spravidla na mimoriadnom
zasadnutí obecného zastupiteľstva. Poctený občan sa pri tejto príležitostí
alebo pri svojej prvej návšteve obce zapisuje do Kroniky obce Spišský
Štvrtok. (5)
Podrobnosti pre udeľovanie čestného občianstva obce môže obecné
zastupiteľstvo upraviť všeobecne záväzným nariadením. § 39 Cena obce Spišský Štvrtok (1)
Cena obce Spišský Štvrtok sa udeľuje za: -
vynikajúce tvorivé výkony a významné výsledky vedeckej, technickej,
umeleckej, publicistickej a verejno-prospešnej činnosti, -
činnosť osôb, ktoré sa významným spôsobom pričinili o hospodársky a kultúrny
rozvoj obce, jeho propagáciu doma i v zahraničí, -
činnosť osôb pri záchrane ľudských životov a majetku obce a jeho občanov. (2)
Návrhy na udelenie ceny môžu obecnému zastupiteľstvu predkladať poslanci,
starosta, príp. aj občania obce. Návrhy musia byť riadne odôvodnené. (3)
Cenu obce Spišský Štvrtok tvorí plaketa s erbom obce a peňažná odmena. K cene
obce sa vydáva potvrdenie (preukaz) o jej udelení, v ktorom je uvedené meno,
adresa, rodné číslo laureáta, dátum udelenia, pečiatka obce a podpis
starostu. (4)
Cenu obce Spišský Štvrtok slávnostne odovzdáva laureátom starosta obce. (5)
Cena obce Spišský Štvrtok sa môže
udeliť ročne najviac päťkrát. (6)
Cena obce Spišský Štvrtok sa môže aj opätovne udeliť tým istým osobám,
najskôr však po uplynutí 2 rokov. (7)
Výnimočne sa môže cena udeliť jednotlivcovi i po jeho smrti - in memoriam. V
takomto prípade sa ceny môžu odovzdať rodinným príslušníkom pocteného. § 40 Cena starostu obce (1)
Cenu starostu obce udeľuje starosta obce - občanom obce za úspešnú a záslužnú
činnosť v prospech obce. (2)
Cenu starostu obce Spišský Štvrtok tvorí vecný dar v hodnote, ktorú
každoročne schváli obecné zastupiteľstvo. (3)
Cena starostu sa môže udeliť ročne
najviac 10 -krát. (4)
Evidencia sa vedie v Kronike obce Spišský Štvrtok, ktorá má obsahovať mená a
hlavné údaje ocenených, dátum udelenia cien, ako aj stručné zdôvodnenie, pre
ktoré boli jednotlivým osobám udelené. § 41 Odmeny Obecné zastupiteľstvo spravidla na návrh
starostu môže udeliť z obecných prostriedkov vecné dary a odmeny, a to najmä poslancom
a iným obyvateľom obce, príp. iným osobám za aktívnu prácu v orgánoch
samosprávy a významný podiel na rozvoji obce. Tretia časť Kronika obce § 42 (1)
Kronika obce Spišský Štvrtok sa vedie v úradnom jazyku, príp. v jazyku
príslušnej národnosti. (2)
Zápisy do kroniky sa vykonávajú v štvrťročných intervaloch. Zápisy
chronologicky dokumentujú fakty zo spoločenského a hospodárskeho života obce.
Sú hodnoverným svedectvom o udalostiach v obci, a o ľuďoch, ktorí sa
pričinili o prospech žitia miestneho spoločenstva. (3)
Spracovaním zápisov do kroniky je poverený obecný kronikár, ktorého menuje a
odvoláva starosta. (4)
Text jednotlivých štvrťročných zápisov do kroniky schvaľuje obecná rada po
predbežnom prerokovaní a vyjadrení v Spišskom Štvrtku komisii obecného
zastupiteľstva. Jedenásta hlava POMOC PRI MIMORIADNYCH SITUÁCIÁCH § 43 Pomoc obyvateľom pri mimoriadnych
situáciách (1)
Obec je povinná poskytnúť obyvateľovi nevyhnutnú okamžitú pomoc v jeho núdzi
spôsobenej živelnou pohromou, haváriou alebo inou podobnou udalosťou, najmä
zabezpečiť mu prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc. (2)
Obec organizuje, riadi a vykonáva základné práce v čase nebezpečenstva
povodne miestneho významu. V prípade nevyhnutnej potreby vyžaduje od
fyzických a právnických osôb plnenie všeobecných povinností pri ochrane pred
povodňami. (3)
Obec zabezpečuje evakuácie, dočasné ubytovanie a stravovanie evakuovaného
obyvateľstva, podľa možností ochranu jeho majetku a vypracúva plány
záchranných prác. (4)
Obec je povinná pomáhať pri likvidácii
a odstraňovaní následkov živelnej pohromy a havárií prostredníctvom obecného
hasičského zboru v spolupráci s ďalšími právnickými a fyzickými osobami a
organizáciami štátu. § 44 Pomoc obce pri mimoriadnych situáciách (1)
Starosta môže uložiť právnickej alebo fyzickej osobe povinnosť poskytnúť
osobnú alebo vecnú pomoc pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo
inej mimoriadnej udalosti, ak osobitný zákon neustanovuje inak. (2)
Právnická alebo fyzická osoba, ktorá poskytla osobnú alebo vecnú pomoc, má
právo na náhradu účelne vynaložených nákladov. Toto právo môže uplatniť do 3
mesiacov odo dňa zistenia nákladov, najneskôr do 2 rokov od ich vzniku, inak
toto právo zanikne. Dvanásta hlava § 45 Spoločné a záverečné ustanovenia (1)
Štatút obce Spišský Štvrtok je základnou právnou normou obce Spišský Štvrtok.
Všetky všeobecne záväzné nariadenia obce, uznesenia obecných orgánov a iné
organizačné predpisy obce musia byť v súlade s týmto štatútom. (2)
Funkcia prednostu obecného úradu nie je
zriadená a úlohy preberá starosta obce. (3)
Obecná polícia a poriadková služba
nie je v obci zriadená. (4)
Zmeny a doplnky tohto štatútu schvaľuje
Obecné zastupiteľstvo v Spišskom Štvrtku 3/5 väčšinou všetkých poslancov
obecného zastupiteľstva. (5)
Štatút obce Spišský Štvrtok bol
schválený 0becným zastupiteľstvom v Spišskom Štvrtku dňa 3. marca 2003. (4)
Štatút obce Spišský Štvrtok nadobúda účinnosť dňom 4.3.2003 . (5) Dňom účinnosti tohto Štatútu obce Spišský
Štvrtok sa ruší Štatút obce Spišský Štvrtok zo dňa 1.4.1995. V Spišskom Štvrtku, dňa 3.3.2003 Štefan
Bajtoš starosta
obce |